Het is voor veel bedrijven lastig om de juiste mensen te vinden. De arbeidsmarkt is oververhit, waardoor veel organisaties de portemonnee trekken om nieuwe mensen te vinden. De vraag is of bedrijven hiermee ook echt loyale mensen aan zich binden? En hoeveel aandacht is er voor de ‘zittende’ mensen? Hoe zorg je ervoor dat je jouw mensen blijft binden en boeien? Want ze behouden is juist in deze tijd cruciaal!

In deze blog ontvang je een aantal praktische tips over hoe je dit kunt aanpakken.

tip 1: betrek je mensen bij belangrijke zaken

Mensen vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden van belangrijke zaken. Deel naast successen en positief nieuws ook minder leuke zaken met je mensen. Maak ze deelgenoot van de uitdagingen die er zijn en laat ze meedenken. Je zult zien dat mensen dit waarderen en dat er zo meer begrip voor de situatie ontstaat. Hierdoor gaan ze eerder met je meedenken en komen ze ook met ideeën en mogelijke oplossingen. 

tip 2: geef je mensen verantwoordelijkheid

Laat je mensen meedenken over de plannen en maak ze hiermee bewust van hun eigen rol hierin. Door samen met hen het jaarplan te maken van jullie organisatie/afdeling ontstaat een breed draagvlak. Geef ze de strategische doelen mee en vraag ze om op basis hiervan de jaardoelen te bepalen en wat nodig is om deze te realiseren. Dit zijn de verbeter-prioriteiten waarmee jullie aan de slag gaan. Hiermee spreek je je verwachtingen uit en maak mensen verantwoordelijk voor een bepaalde taak, in dit geval het maken van het jaarplan of het meewerken aan een verbeter-prioriteit. Meer lezen over hoe je jouw mensen mee laat doen met het maken van jullie jaarplan? Lees hier verder.

tip 3: benut het talent van je mensen

Weet van je mensen wat hun sterktes zijn en maak daar gebruik van. Benut het talent dat je in huis hebt, wetende dat mensen over het algemeen langer blijven wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn én wat ze leuk vinden. Zet deze skills gericht in op de verbeter-prioriteiten van jullie organisatie/afdeling en ervaar hoe jouw mensen met deze skills meer voor jouw organisatie kunnen betekenen. Iets wat veel mensen belangrijk vinden; betekenisvol werk doen.   

tip 4: erken en waardeer je mensen

Mensen erkennen en waarderen is ontzettend belangrijk. Als nuchtere Hollanders hebben we snel de neiging om te zeggen wat niet goed is. Al is het echt uitspreken hiervan soms ook wel een ding. Waardering geven kan in verschillende vormen. Het gaat niet alleen over hoe hoog het salaris is, maar ook over een persoonlijk compliment, eigen verantwoordelijkheid of meer flexibiliteit. Laat blijken dat jullie mensen worden gezien! 

tip 5: maak van je mensen een fan

Als je trots bent op je bedrijf en het team, straal en spreek dat dan uit. Mensen werken graag bij een organisatie waar ze trots op zijn. Een goede werksfeer en passende arbeidsvoorwaarden zorgen ervoor dat mensen enthousiast zijn en graag bij je willen werken. Dat stralen ze uit, vertellen ze verder en zijn daarmee het visitekaartje voor jouw organisatie. Jaag je fans aan om actief te zijn op sociale media waar jullie als organisatie ook actief op zijn en geef ze een rol in het wervingsproces door bijv. via een videoboodschap te laten zien waar de toekomstige collega komt te werken.

 

tot slot: voorbeeldcase

Ik heb verschillende organisaties mogen ondersteunen bij uitdagingen als deze. Lees hier een voorbeeldcase. 

Benieuwd hoe ik jouw organisatie kan ondersteunen hierbij? Neem gerust contact met me op!

“Teamwork makes the
dream work!”

– context consultancy –