Leestijd: 4 minuten

Met het HHH-model (Hero-Hub-Hygiene model) is van origine een marketingtool om de engagement van je doelgroep te vergroten. Wanneer je jouw mensen, medewerkers, werknemers, hoe ze je ook noemt, als je doelgroep beschouwd dan is dit model heel goed toepasbaar voor de communicatie met je mensen. Want in tijd van schaarste is het belangrijk om de betrokkenheid van je mensen te vergroten, toch? 

Wat het is en hoe je het kunt toepassen lees je in deze blog.

hero: inspireren

Een WOW- moment creëer bij je medewerkers door twee keer per jaar een fysiek event te organiseren voor alle collega’s. Dit zijn vaak grootschalige, bedrijfsoverkoepelende momenten die je samen wilt vieren, zoals het winnen van een belangrijke award. Dit zijn de momenten waarop de organisatie even stil mag staan en breed kan delen wat is bereikt.

Een activiteit gericht op teambuilding met gemixte teams doet het altijd goed. Het doel is: elkaar (beter) leren kennen en verbinding creëren. Zet 1 of 2 MT leden in de lead en zij vormen projectteam om het te organiseren event neer te zetten.

Doel: Inspireren via een groots event wat een wow-moment creëert.

    hub: betrekken 

    Regelmatige, thematische content die medewerkers informeert en verbindt met de strategie en doelen van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan de kwartaalupdate. Deze update is een (virtuele) bijeenkomst voor en door collega’s om te informeren en uitwisselen van successen met focus op het afgelopen kwartaal over de realisatie van de doelen, successen en learnings en een doorkijkje naar het volgende kwartaal.

    Doel: Betrekken mensen tijdens een moment wat ze niet willen missen.

    hygiene: informeren 

    Need to know informatie delen met de organisatie. Kleine, dagelijkse successen, zoals het voltooien van een taak of het oplossen van een probleem. Het delen van deze kleine ‘overwinningen’, zorgt ervoor dat de cultuur van erkenning constant levendig blijft.

    Bepaal welke hulpmiddelen jullie hiervoor willen inzetten. Bijvoorbeeld via een vaste rubriek op intranet (narrow casting) i.c.m. Microsoft Teams. 

    Doel: Informeren over zaken die mensen graag willen weten.

    Maak een jaarplanner op basis van de momenten die je wilt gaan plannen. Zie hierboven een voorbeeld. Kijk hierbij vooral naar de context van jouw organisatie en welk ritme daar goed bij past. Het belangrijkste is dat er consistentie is in de uitvoering van de planning. Doen wat je beloofd en afspreekt met elkaar!

    conclusie

    Het Hero Hub Hygiene model richt zich op het vergroten van betrokkenheid door middel van gestructureerde communicatie. Dit model kan ook toegepast worden op het vieren van successen. Door het Hero Hub Hygiene model toe te passen, kunnen organisaties gestructureerd werken aan een cultuur waarin successen op alle niveaus worden gevierd. Zo creëren we een werkomgeving waarin mensen zich gewaardeerd en betrokken voelen, wat bijdraagt aan duurzame groei en succes van de organisatie. 

     

     

    meer weten?

    Wij begeleiden organisaties bij strategie executie, organisatie ontwikkeling en procesoptimalisatie totdat ze hierin zelfredzaam zijn. Omdat iedere organisatie anders is, gaan we eerst in gesprek om te inventariseren waar jullie behoefte precies ligt. 

    Weten wat wij voor jouw team of organisatie kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.