Veranderen wordt gezien als ingewikkeld, moeilijk, lastig en veel gedoe. En dat is geen fijn idee om een nieuwe verandering in te zetten, wel? Stap daarom niet in de valkuil door te zeggen dat veranderen lastig is, want zo ontstaat de neiging om het inderdaad als lastig te gaan ervaren.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je wel een goede start maakt op weg naar een nieuwe verandering? Een goed veranderverhaal is een essentieel onderdeel voor een goede start.
In deze blog word je meegenomen in de nut en de noodzaak van een veranderverhaal en ontvang je praktische tips om te komen tot een goed veranderverhaal.

mensen willen weten waar ze aan toe zijn

Bij nieuwe veranderingen hebben mensen altijd een aantal vragen, namelijk:

  • Waarom veranderen?
  • Waartoe veranderen?
  • Wat veranderen?
  • Hoe veranderen?
  • Wie veranderen?

Het antwoord op deze vragen verschilt uiteraard per verandering. Een veranderverhaal geeft antwoord op deze vragen. Om te voorkomen dat je in een aantal bullets antwoord gaat geven op deze vragen, hieronder de ingrediënten die niet mogen ontbreken in een veranderverhaal.


de ingrediënten voor een goed veranderverhaal

Zorg ervoor dat het verhaal kernachtig en met emotie wordt verteld. Zoom hierbij in op de huidige situatie, de noodzaak van de verandering, de beoogde aanpak en vertel hoe de gewenste situatie eruit ziet.

Met emotie bedoelen we dat het veranderverhaal inzoomt op zowel successen als op de uitdagingen ofwel de te nemen hobbels. In veel organisaties blijft dit emotionele stuk achterwege, simpelweg omdat we denken dat dit niet hoort in het rationele bedrijfsleven. Een gemiste kans. Door juist emotie toe te voegen in je veranderverhaal nodig je jouw mensen uit om ook hun emoties (zoals trots, angst en onzekerheid) te delen.

De vier elementen die niet mogen ontbreken in je veranderverhaal zijn: 

  1. Urgentie (waarom moeten we dit nu doen?)
  2. Handelingsperspectief (wat en hoe kunnen we het doen?)
  3. Gemeenschappelijkheid (het betreft ons allemaal, van de board tot de werkvloer)
  4. Individueel haakje (betrekken van ieder individu; ieder individu maakt deel uit van het collectief, wat kan ik doen?)

een veranderverhaal maak je niet alleen

Een goed veranderverhaal maak je niet alleen. Het is aan te raden om het verhaal te maken met een afvaardiging van je organisatie. Betrek mensen uit de directie en een aantal aanjagers uit de verschillende teams in je organisatie. Zo zorg je ervoor dat het verhaal aansluit bij alle contexten in je organisatie en creëer je direct ambassadeurs voor de verandering.

voorbeeldgedrag cruciaal

In een goed veranderverhaal is uitleg over welk gedrag (handelingsperspectief) je graag wilt zien een belangrijk onderdeel. Wat is het gedrag dat je verwacht van jouw mensen en welk gedrag mogen zij van jou als leider verwachten? Het is dus cruciaal dat jij en de andere leiders/MT leden dit gedrag in jullie dagelijks handelen tot uiting brengen. Praat ervoor en vooral laat het voorbeeldgedrag zien!  

 

Hulp nodig bij het maken van een goed veranderverhaal? Neem contact met me op, ook wanneer je twijfelt.  

“Bewustwording is
de eerste stap
in verandering!”

– context consultancy –