Kun jij je nog herinneren dat je voor het eerst leidinggevende werd? En weet je nog hoe je je toen voelde? Werkte je vanuit rust met overzicht en regie? Of ervoer je juist onrust omdat je vooral bezig was met het blussen van brandjes?

In deze blog kijk ik terug op mijn eerste rol als leidinggevende. Ik ging leidinggeven aan collega’s uit het team waar ik tot die tijd ook onderdeel van uitmaakte. Ik werd als teamleider verantwoordelijk voor de sales, service en advies aan zakelijke klanten via telefoon, e-mail en internet, ofwel het zakelijke klanten contact centrum. 

Benieuwd hoe ik dit heb ervaren? Hieronder lees je de vier voor mij belangrijkste lessen die ik heb geleerd én welke vier rollen ik herken in een leidinggevende functie.

les 1: jezelf blijven

Ik was als 26-jarige de jongste collega uit het team. Niet gek dus dat collega’s moesten wennen aan het feit dat ik hun ‘baas’ werd. Wat ik mezelf voornam was dat ik dichtbij mezelf wilde blijven. In alle 1-op-1 gesprekken heb ik mezelf opengesteld en de uitnodiging gedaan om bij me aan te kloppen als dat nodig was. Ik stelde mezelf kwetsbaar op door uit te spreken dat ik het ook spannend vond. Vertrouwen is er niet meteen, dat moet groeien en je moet vertrouwen geven voordat je het terugkrijgt.

les 2: mensen werk

Je ziet vaak dat mensen een leidinggevende rol krijgen omdat ze inhoudelijk goed zijn in hun werk en veel ervaring hebben. Dat was bij mij niet anders. Leidinggeven is, zo heb ik gemerkt, echt anders dan goed zijn in je inhoudelijke werk. Ik kwam er al snel achter dat leidinggeven veel meer gaat over mensen dan over de inhoudelijke kennis en de ervaring die je hebt. Kortom, je gaat een nieuwe rol jezelf eigen maken. Iets wat tijd kost, zoals bij elke nieuwe rol.

les 3: andere verhoudingen 

Wat ik het lastigste vond was omgaan met de nieuwe verhoudingen. Het is zo dat je met de ene collega meer hebt dan met de andere. Ik wilde in die startperiode door iedereen leuk gevonden worden en erbij blijven horen. Dat maakte het soms een enorme worsteling om door te pakken bij impopulaire acties of maatregelen. Door mezelf bewust te zijn van de nieuwe verhoudingen werd het gemakkelijker om toch door te pakken.

les 4: van brandjes blussen naar…

Door de inhoudelijke kennis en ervaring, was ik in het begin vooral bezig met brandjes blussen en het oplossen van issues. Het effect daarvan was dat collega’s achterover leunden, want ze wisten dat ik het wel zou oplossen. Niet gek, want dat had ik natuurlijk zelf zo gecreëerd. Dit wilde ik graag anders, dus bij nieuwe acties of issues vroeg ik collega’s om met ideeën over aanpak en oplossing te komen. Ik hoefde vervolgens alleen nog maar te faciliteren, ofwel richting en kaders mee te geven. Het effect hiervan was dat de betrokkenheid van collega’s steeds groter werd en zij zich verder konden ontwikkelen.

Schakelen tussen verschillende rollen

In een leidinggevende functie maak je niet het verschil met je inhoudelijke kennis, maar met je skills. Je vervult als leidinggevende verschillende rollen waartussen je continu schakelt. Een viertal rollen die ik herken bij een leidinggevende zijn: 

  • Facilitator: concretiseert, implementeert, geeft kaders en zorgt voor middelen; 
  • Inspirator: draagt visie uit en geeft richting, initieert verandering en creëert draagvlak;
  • Coach: helpen met persoonlijke ontwikkeling, bevordert samenwerking, zorgt voor goede werksfeer;
  • Ondernemer: Onderzoekt kansen, neemt risico’s, onderhoud netwerk en neemt beslissingen.

Hoe heb jij jouw eerste leidinggevende rol ervaren? Welke lessen heb jij geleerd?

Wat is jouw uitdaging op dit moment? Behoefte om hierover te sparren? Laat het me weten, ook als je twijfelt. 

“Verandering waarmaken!”

– context consultancy –